Vastuullinen liiketoiminta

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajista. Konsernilla on kattavat ja laadukkaat lääkärikeskus- ja sairaalapalvelut sekä työterveys- ja vakuutusyhteistyöpalvelut. Pihlajalinna tarjoaa hyvinvointialueille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantomalleja. Pihlajalinnan asiakkaita, yksityishenkilöitä, yrityksiä, vakuutusyhtiöitä ja julkista sektoria palvellaan laajalla lähi-, etä- ja digipalveluvalikoimalla. Pihlajalinnan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä, ja osakkeiden omistus on 98,5-prosenttisesti Suomessa. Konsernin liiketoiminta on kokonaisuudessaan Suomessa. Pihlajalinna maksaa kaikki veronsa Suomeen.

Pihlajalinnan arvoja ovat energisyys, eettisyys ja ennakkoluulottomuus. Pihlajalinna rakentaa vaikuttavia sosiaali- ja terveyspalveluita, jotka edistävät terveyttä ja vähentävät sairastavuutta sekä pitävät huolta hoiva- ja erityisasumispalveluiden asiakkaista. Pihlajalinna haluaa olla toimialan vaikuttavasti vastuullinen edelläkävijä, joka tarjoaa nopeaa ja laadukasta hoitoa. Tätä tavoitetta edistetään kehittämällä monikanavaisia palveluja kaikille asiakasryhmille.

Pihlajalinnan strategian kaksi painopistealuetta vuonna 2024 olivat henkilöasiakkaan palveluiden uudistaminen ja sote-yhteistyö. Konserni kehittää asiakaskokemusta ja kohtaa asiakkaansa yhä monikanavaisemmin siellä, missä palveluita tarvitaan. Hyvinvointialueet ovat muuttaneet alan toimintaympäristöä merkittävästi. Vahva kokemus julkisen terveydenhuollon kumppanuudesta auttaa Pihlajalinnaa ratkaisemaan yhteiskunnan haasteita yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa. Pihlajalinnan toimintaan liittyvät ja kestävyysseikkoihin vaikuttavat merkittävimmät haasteet ovat ammattilaisten pito- ja vetovoima sekä monipuolisten palveluiden toteuttaminen ja edelleen kehittäminen.

Pihlajalinna asettaa tavoitteet kestävän kehityksen edistämiseksi asiakaskategorioittain ja sidosryhmäsuhteissa. Lääkärikeskus- ja sairaalapalvelut tähtäävät asiakkaiden nopeaan, tarpeenmukaiseen ja laadukkaaseen hoitoon. Laadukas hoidon tarpeen arviointi mahdollistaa terveydenhuollon resurssien optimaalisen käytön. Työterveyspalvelut keskittyvät yritysten työntekijöiden työkyvyn ylläpitämiseen sekä kustannustehokkaisiin ratkaisuihin yrityksille. Laajalla maantieteellisellä kattavuudella pyritään alueellisesti yhdenvertaisiin palveluihin. Vakuutusyhtiöyhteistyössä painottuu erityisesti yhteistyö yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja vaikuttavien palveluiden jatkuva parantaminen paitsi henkilöasiakkaiden nopean ja tarkoituksenmukaisen hoidon myös kustannustehokkaiden ratkaisuiden varmistamiseksi.

Oman työvoiman hyvinvointi on keskeinen osa Pihlajalinnan strategiaa. Konserni panostaa henkilöstö- ja ammatinharjoittajakokemuksen parantamiseen. Tämä varmistaa kykyä tarjota laadukkaita palveluita ja toimia vastuullisena työnantajana.

Etäpalveluilla parannetaan kustannustehokkuutta ja tasataan alueellisia eroja. Etäasioinnin kasvaessa ja hoidontarpeen arvioinnin tehostuessa asiakkaiden liikkumisesta syntyvät kasvihuonepäästöt vähenevät. Tämä edistää konsernin tavoitetta vähentää arvoketjun kielteisiä vaikutuksia ilmastonmuutokseen. Ympäristökestävyyden osalta minimoidaan päästöjä, hyödynnetään resursseja viisaasti sekä vähennetään jätteiden syntymistä ja varmistetaan niiden asianmukainen käsittely.

Pihlajalinnan toiminnassa noudatettavat periaatteet on kirjattu eettisiin toimintaohjeisiin (Code of Conduct) sekä korruption- ja lahjonnan vastaiseen politiikkaan. Eettisten ohjeiden koulutus on pakollinen kaikille pihlajalinnalaisille mukaan lukien ammatinharjoittajat ja se on osa Pihlajalinnan perehdytysohjelmaa. Esihenkilöiden valmiutta puuttua epäkohtiin kehitetään koulutusten avulla. Pihlajalinnalla on myös käytössä sisäiset kontrollit sekä luottamuksellinen ilmoituskanava (Whistleblowing), jossa voi ilmoittaa havaitsemistaan väärinkäytöksistä ja epäkohdista organisaatiossa.

Pihlajalinna seuraa aktiivisesti lainsäädäntöä ja sen valmistelua sekä yleisesti poliittista vuoropuhelua. Pihlajalinnalla on pitkät perinteet julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon mahdollisuuksien kehittämisessä yhdessä eri toimijoiden kanssa, kuten nykyisten hyvin-vointialueiden kanssa. Pihlajalinna muokkaa toimintatapoja lainsäädännön mukaisesti. Konserni myös noudattaa poliittisessa vuorovaikutuksessa eettisiä toimintaperiaatteita. Pihlajalinna on rekisteröitynyt valtakunnalliseen avoimuusrekisteriin vaikuttamistoiminnan läpinäkyvyyden varmistamiseksi. Pihlajalinna tekee vaikuttamistyötä vain Suomessa. Konserni ei tue poliittisia puolueita tai näiden jäseniä.

Pihlajalinnan eettiset toimintaperiaatteet löydät täältä. Toimittajien eettisiä ohjeita pääset lukemaan täältä.