Vastuu terveydestä ja hyvinvoinnista
Lääketieteellinen laatu ja vaikuttavuus ovat yksi Pihlajalinnan tärkeimpiä strategisia prioriteetteja. Vuonna 2023 jatkettiin organisaation kaikki toiminnot kattavaa kehitystyötä, jonka tavoitteena on vahvistaa vuoropuhelua asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa, huomioida organisaation eri osien näkemyksiä sekä luoda systemaattiset rakenteet ja mittaamisen kulttuuri tukemaan laadun ja vaikuttavuuden johtamista, kehittämistä ja seurantaa.
Pihlajalinnan laadunhallinta perustuu muun muassa kattavaan omavalvontaan, ulkoiseen laadunvarmistukseen sekä kattavaan viranomaisvalvontaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain mukainen omavalvontaohjelma laadittiin vuonna 2023. Omavalvontaohjelma ja -suunnitelmat tarkistetaan ja päivitetään vuosittain tai tarvittaessa toiminnan tai toimintaympäristön muuttuessa. Omavalvonnan avulla laatuun tai turvallisuuteen liittyvät riskit pystytään tunnistamaan ja korjaamaan nopeasti. Kaikissa toimipisteissä on käytössä raportointijärjestelmä, jolla henkilökunta ilmoittaa havaituista poikkeamista. Asiakkaat ilmoittavat havaitsemistaan epäkohdista joko suoraan henkilökunnalle tai Pihlajalinnan palautejärjestelmien kautta.
Pihlajalinna on merkittävä toimija erikoissairaanhoidossa. Leikkaustoiminnan tavoitteena on nopea ja laadukas hoitoketju, jota kehitämme jatkuvasti. Toiminnassa pyritään asiakkaan mahdollisimman nopeaan kuntoutumiseen ja työkyvyn palautumiseen tapaturman tai leikkauksen jälkeen. Leikkaushoitoon pääsy tavoiteajassa on nostettu yhdeksi keskeiseksi mittariksi vastuullisuudessa. Tavoiteaika työkyvyttömän leikkausasiakkaan toimenpiteeseen pääsylle on tarjota ensimmäinen vapaa aika leikkaukseen 5 arkivuorokaudessa. Vuodelle 2023 tavoitteeksi oli asetettu 67,5 prosenttia. Tavoite saavutettiin 81,1 prosentin saatavuudella. Tavoite vuodelle 2025 on vähintään 70 prosenttia.
Pihlajalinna tuottaa ulkoistuspalveluita julkiseen terveydenhuoltoon, jossa hoitoon pääsyä mitataan T3-luvulla, eli kolmannella vapaalla ajalla. Pihlajalinnan julkisen terveydenhuollon T3-aika kiireettömälle lääkärin vastaanotolle oli vuonna 2023 keskimäärin 9 ja kiireettömälle hoitajan vastaanotolle keskimäärin 5 päivää.
Työterveyspalveluissa sairauksien ennaltaehkäisy on kaikkien etu ja säästää kustannuksia pitkällä aikavälillä. Ennaltaehkäisevän toiminnan painottamista työterveydessä seurataan ammattiryhmäkohtaisesti. Tavoitteemme työterveyslääkärin ennaltaehkäisevän työn osuudelle oli vuonna 2023 vähintään 62,5 prosenttia ja hoitajien 75 prosenttia. Ennaltaehkäisevän työn osuus työterveyshuollon lääkäreillä oli 65,8 (61,1) prosenttia ja hoitajilla 81,4 (79,7) prosenttia vuonna 2023.
Pihlajalinna tähtää erinomaiseen asiakaskokemukseen kaikissa palveluissaan. Palautteen systemaattinen kerääminen ja käsittely mahdollistavat yhtiön palveluiden, prosessien ja toimintamallien kehittämisen asiakkaita kuunnellen. Pihlajalinna mittaa asiakaskokemusta nettosuositteluindeksillä (Net Promoter Score, NPS). Pihlajalinna raportoi NPS:n kahdessa osassa. Pihlajalinnan vastaanottojen NPS oli 79,1 (77,1) ja kokonais- ja osaulkoistusten NPS oli 74,7 (72,3). Vuodelle 2025 on asetettu tavoitetasoksi 80.
Asiakkaiden yhdenvertaisuutta voidaan lisätä parantamalla palveluiden saatavuutta etäpalveluilla sielläkin, missä lähipalveluita tai muuten kyseistä asiantuntijaa ei välttämättä ole tarjolla. Vuonna 2023 jo 40 (38) prosenttia Pihlajalinnan vastaanotoista toteutettiin etänä.