Strategia ja tavoitteet

Tulevaisuudennäkymät

Pihlajalinnan näkymät vuodelle 2024, tarkennettu 30.10.2024

Pihlajalinna keskittyy vuonna 2024 orgaaniseen kasvuun sekä kannattavuuden ja taloudellisen aseman parantamiseen.

  • Yhtiö odottaa liikevaihdon laskevan edellisen vuoden tasosta (720,0 milj. euroa vuonna 2023) vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun siirryttyä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle 1.1.2024
  • Yhtiö odottaa oikaistun liikevoiton ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (oikaistu EBITA) nousevan 53–56 milj. euroon (37,8 milj. euroa vuonna 2023)

Yhtiö odottaa kysynnän jatkuvan vakaana.

Hidas talouskasvu ja muutokset kuluttajaluottamuksessa saattavat vaikuttaa Pihlajalinnan palveluiden kysyntään ja taloudelliseen tulokseen.

Aiempi ohjeistus, annettu 17.7.2024

Pihlajalinna keskittyy vuonna 2024 orgaaniseen kasvuun sekä kannattavuuden ja taloudellisen aseman parantamiseen.

  • Yhtiö odottaa liikevaihdon laskevan edellisen vuoden tasosta (720,0 milj. euroa vuonna 2023) vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun siirryttyä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle 1.1.2024
  • Yhtiö odottaa oikaistun liikevoiton ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (oikaistu EBITA) ylittävän 48 milj. euroa (37,8 milj. euroa vuonna 2023).

Yhtiö odottaa kysynnän jatkuvan vakaana.

Hidas talouskasvu ja muutokset kuluttajaluottamuksessa saattavat vaikuttaa odotettua enemmän Pihlajalinnan palveluiden kysyntään ja taloudelliseen tulokseen.

Aiempi ohjeistus, annettu 30.4.2024

Pihlajalinna keskittyy vuonna 2024 orgaaniseen kasvuun sekä kannattavuuden ja taloudellisen aseman parantamiseen.

  • Yhtiö odottaa liikevaihdon laskevan edellisen vuoden tasosta (720,0 milj. euroa vuonna 2023) vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun siirryttyä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle 1.1.2024
  • Yhtiö odottaa oikaistun liikevoiton ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) paranevan edellisen vuoden tasosta (37,8 milj. euroa vuonna 2023)
  • Yhtiö jatkaa toimenpiteitä taloudellisen aseman vahvistamiseksi. Toiminnan tehostamisen odotetaan parantavan Pihlajalinnan kannattavuutta.

Hidastunut talouskasvu, heikentynyt kuluttajaluottamus ja muutokset markkinakoroissa saattavat vaikuttaa odotettua enemmän Pihlajalinnan palveluiden kysyntään ja taloudelliseen tulokseen. Hinnankorotusten odotetaan kompensoivan kustannusinflaation vaikutuksia.


Strategiset painopistealueet

1. Henkilöasiakkaan palveluiden uudistaminen

Pihlajalinna vahvistaa monikanavaisia palveluitaan ja kuluttajaliiketoimintaansa uusilla palvelukonsepteilla sekä digitaalisilla innovaatioilla.

2. Sote-yhteistyö

Pihlajalinna tekee tiivistä yhteistyötä tulevien hyvinvointialueiden kanssa ja rakentaa vahvan markkinaposition julkiseen terveydenhuoltoon.

3. Digitalisaation vahvistaminen

Pihlajalinna panostaa voimakkaasti digitalisointiin henkilöstön, asiakaskokemuksen ja operatiivisen toiminnan kehittämisessä.

Strategiakauden tavoitteet

  • Pihlajalinnalla on houkuttelevin ja monipuolisin palveluvalikoima.
  • Pihlajalinna on kuluttajan ja ammattilaisen ykkösvalinta.
  • Pihlajalinnan palvelut ovat toimialan sujuvimmat, ja ne ovat saatavilla viiveettä.
  • 250 miljoonan euron liikevaihdon kasvu vuoden 2021 tasosta vuoden 2025 loppuun mennessä. Kasvusta noin kolmanneksen arvioidaan tulevan julkiselta sektorilta ja kaksi kolmasosaa yritys- ja yksityisasiakkailta.
  • Oikaistu liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) yli 9 prosenttia liikevaihdosta pitkällä aikavälillä.
  • Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen (EBITDA) alle 3 pitkällä aikavälillä. Pohjola Sairaalan hankinnan vuoksi kerroin tulee strategiakauden alussa heikkenemään lähelle viittä.
  • Osinkoina tai pääoman palautuksina jaetaan osakkeenomistajille vähintään yksi kolmasosa tilikauden tuloksesta.

Mittarit

Tavoitteiden saavuttamista mitataan mm. taloudellisilla mittareilla, asiakkaille tarjolla olevien vastaanottoaikojen ja toimenpiteiden määrän kasvulla sekä asiakas- ja työntekijäkokemusta mittaavilla Net Promotion Score (NPS) -luvuilla.