Vastuu henkilöstöstä
Pihlajalinna edistää henkilöstövastuutaan systemaattisesti, ja yhtiöllä on kattava tasa-arvo ja yhdenvertaisuuspolitiikka sekä yleinen henkilöstöpolitiikka. Pihlajalinna haluaa olla toimialallaan ammattilaisen ykkösvalinta. Tavoitteena on erinomainen henkilöstökokemus, jota tavoitellaan kehittämällä määrätietoisesti työyhteisötaitoja, johtamista ja työturvallisuutta, kohtaamalla asiantuntijat tasavertaisesti ja oikeudenmukaisesti sekä luomalla puitteet henkilökohtaiselle ja ammatilliselle kehittymiselle.
Vuoden 2023 lopussa yhtiössä työskenteli 6 880 työntekijää ja 2 208 ammatinharjoittajaa. Raportoimme henkilöstömme tunnusluvut tarkemmin osana vuosiraporttia.
Työntekijät ovat yhtiön voimavara: heidän asiantuntemuksensa ja osaamisensa ovat perusedellytys erinomaiselle asiakaskokemukselle, sote-alan tiukkojen laatuvaatimusten täyttymiselle sekä vastuulliselle liiketoiminnalle. Panostukset henkilöstön kehittämiseen ja hyvinvointiin varmistavat myös Pihlajalinnan kilpailukykyä nopeasti muuttuvilla markkinoilla. Vuonna 2023 jatkettiin ainutlaatuisen työkykyjohtamista kehittävän yhteistyöhankkeen edistämistä yhdessä työeläkeyhtiöiden kanssa. Yksi hankkeen päätavoitteista on vähentää sairauspoissaoloja. Sen avulla työhyvinvoinnista halutaan tehdä kilpailuetu, joka houkuttelee Pihlajalinnaan töihin alan parhaimmat osaajat. Määrätietoinen työ henkilöstön työhyvinvoinnin edistämiseksi näkyy muun muassa vähentyneinä sairauspoissaoloina. Vuonna 2023 sairauspoissaoloaste oli 5,7 (6,7) prosenttia.
Kuuntelemalla henkilöstöä aktiivisesti saadaan tietoa työyhteisön tilasta. Henkilöstön tyytyväisyyttä mitataan eNPS-mittarilla, joka on myös vastuullisuuden avainindikaattori. Pihlajalinnan vuoden 2023 eNPS nousi edellisestä vuodesta ja oli +4 (-1). Tavoitteeksi vuodelle 2023 oli asetettu +8. Konsernin eNPS ilman kokonais- ja osaulkoistuksia vuonna 2023 oli +10 (+11) ja konsernin kokonais- ja osaulkoistusten eNPS vuonna 2023 oli -4 (-17).
Kaikki Pihlajalinnan työntekijät ovat vuotuisten kehityskeskusteluiden piirissä. Henkilöstölle on oma verkko-oppimisympäristö, Pihlajalinna Akatemia, jossa on saatavilla uusia osaamisen kehittymistä tukevia sisältöjä, kuten yleistä ja ammatillista perehdytystä, lääketieteellisiä ja työterveyden etäluentoja, järjestelmäkoulutuksia ja itseopiskelumateriaalia monista aihealueista. Vuonna 2023 henkilöstölle kertyi koulutustunteja yhteensä 77 104.
Pihlajalinnan työturvallisuuden johtamisen tavoitteena on terveellinen ja turvallinen työympäristö sekä tapaturmien tehokas ennaltaehkäisy, kuten toimintatapojen parantaminen ja kouluttaminen. Tapaturmia aiheutui eniten kaatumisista, liukastumisista tai asiakkaan poikkeavan käyttäytymisen seurauksena. Vuonna 2022 vakavien, yli 30 päivän sairauspoissaoloon johtaneiden tapaturmien määrä pysyi alhaisella tasolla: koko konsernissa kirjattiin vuoden aikana 5 (5) vakavaa tapaturmaa. Tapaturmataajuus jäi alle alan keskiarvon 35 ollen 34,4 ja parantuen edellisestä vuodesta merkittävästi (49,0). Se kertoo vähintään yhden päivän sairauspoissaoloihin johtaneiden tapaturmien määrän miljoonaa työtuntia kohden.