Potilasturvallisuus
Henkilökunnan ammattitaito on potilasturvallisuuden perusta. Työntekijöiden ammattipätevyys varmistetaan rekrytoinnin yhteydessä, ja kaikki uudet työntekijät perehdytetään tehtäviinsä perehdyttämisohjelman mukaisesti. Kehitämme henkilöstön ammatillista osaamista aktiivisesti.
Pihlajalinnan laadunhallinta perustuu muun muassa kattavaan omavalvontaan, ulkoiseen laadunvarmistukseen sekä kattavaan viranomaisvalvontaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain mukainen omavalvontaohjelma laadittiin vuonna 2023. Omavalvontaohjelma ja -suunnitelmat tarkistetaan ja päivitetään vuosittain tai tarvittaessa toiminnan tai toimintaympäristön muuttuessa. Omavalvonnan avulla laatuun tai turvallisuuteen liittyvät riskit pystytään tunnistamaan ja korjaamaan nopeasti. Kaikissa toimipisteissä on käytössä raportointijärjestelmä, jolla henkilökunta ilmoittaa havaituista poikkeamista. Asiakkaat ilmoittavat havaitsemistaan epäkohdista joko suoraan henkilökunnalle tai Pihlajalinnan palautejärjestelmien kautta.
Potilasturvallisuuden toteutumista ja kehittymistä arvioidaan mittaamalla esimerkiksi poikkeamia, infektiolukuja, potilasvahinkoilmoituksia ja Potilasvakuutus-keskuksen ratkaisuja. Pihlajalinna seuraa potilasvahinkoilmoitusten määrää ja Potilasvahinkokeskuksen ratkaisuja yksityisissä palveluissa ja hyvinvointialueiden yhteisyhtiöissä.
Potilasturvallisuuden osalta Pihlajalinna seuraa leikkaustoiminnassa muun muassa leikkausalueen syvien hoitoon liittyvien infektioiden määrää. Infektioiden määrä on pysynyt alhaisella tasolla ollen 0,22 prosenttia vuonna 2023 (0,11 vuonna 2022).
Potilasturvallisuuden mittarit
|
2023
|
2022
|
2021
|
Muistutukset
|
8,77*
|
6*
|
16,34*
|
Kantelut
|
0,32*
|
0,22*
|
0,39*
|
Tehdyt potilasvahinkoilmoitukset
|
0,27*
|
0,11*
|
0,08*
|
Korvattavat potilasvahingot
|
0*
|
0,06*
|
0*
|
Kokonaiskäyntimäärä
|
1847 253
|
1 783 662
|
1267 010
|
Käyntimäärät, muistutukset, kantelut ja potilasvahinkoilmoitukset sisältävät Pihlajalinnan yksityiset terveyspalvelut eli lääkärikeskukset, yksityiset sairaalat, työterveysasemat ja hammaslääkärikeskukset (poistuivat 1.4.2023), ja niissä sattuneet konsernin tietoon tulleet tapaukset. Pihlajalinnan toimipisteissä työskentelevien ammatinharjoittajien toiminnasta tehdyt muistutukset, kantelut tai potilasvahinkoilmoitukset eivät välttämättä tule konsernin tietoon.
* Määrä ilmoitettu suhteessa 100 000 käyntiin.
.
|