Potilasturvallisuus
Henkilökunnan ammattitaito on potilasturvallisuuden perusta. Työntekijöiden ammattipätevyys varmistetaan rekrytoinnin yhteydessä, ja kaikki uudet työntekijät perehdytetään tehtäviinsä perehdyttämisohjelman mukaisesti. Kehitämme henkilöstön ammatillista osaamista aktiivisesti.
Pihlajalinnan laadunhallinta perustuu muun muassa kattavaan omavalvontaan, ulkoiseen laadunvarmistukseen sekä kattavaan viranomaisvalvontaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain mukainen omavalvontaohjelma laadittiin vuonna 2023. Omavalvontaohjelma ja -suunnitelmat tarkistetaan ja päivitetään vuosittain tai tarvittaessa toiminnan tai toimintaympäristön muuttuessa. Omavalvonnan avulla laatuun tai turvallisuuteen liittyvät riskit pystytään tunnistamaan ja korjaamaan nopeasti. Kaikissa toimipisteissä on käytössä raportointijärjestelmä, jolla henkilökunta ilmoittaa havaituista poikkeamista. Asiakkaat ilmoittavat havaitsemistaan epäkohdista joko suoraan henkilökunnalle tai Pihlajalinnan palautejärjestelmien kautta.
Potilasturvallisuuden tavoitteena on, että hoito tai hoitoympäristö eivät aiheuta potilaalle hoitoon kuulumatonta vaaraa tai haittaa. Potilasturvallisuustyö perustuu riskienarviointiin, toiminnan jatkuvaan kehittämiseen ja turvallisuuden ylläpitämiseen. Potilasturvallisuuden toteutumista ja kehittymistä arvioidaan mittaamalla esimerkiksi poikkeamia, infektiolukuja, potilasvahinkoilmoituksia ja Potilasvakuutuskeskuksen ratkaisuja.
Pihlajalinna seuraa potilasvahinkoilmoitusten määrää ja Potilasvahinkokeskuksen ratkaisuja Yksityisissä terveyspalveluissa ja Julkisten palveluiden yhteisyhtiöissä. Potilasturvallisuuden osalta Pihlajalinna seuraa leikkaustoiminnassa muun muassa leikkausalueen syvien hoitoon liittyvien infektioiden määrää. Toimenpiteiden toteutumista ja niiden tehokkuutta seurataan muun muassa asiakaspalautteen, asiakaskyselyiden, sisäisten ja ulkoisten auditointien sekä arviointien avulla. Lisäksi liiketoiminnan eri osa-alueilla on jatkuvaa kehitystoimintaa.
