PR Story

Pihlajalinna Oyj:Pihlajalinna laajentaa sosiaalipalveluitaan turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskustoimintaan

05.10.2015

 

Pihlajalinna Oyj pörssitiedote 5.10.2015, 8.00

Pihlajalinna laajentaa sosiaalipalveluitaan turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskustoimintaan

Maahanmuuttovirasto on pyytänyt yksityisiltä sosiaali- ja terveyspalveluyrityksiltä kiireellistä hätäapua, jotta Suomeen saapuville turvapaikanhakijoille löytyisi riittävästi vastaanottotiloja. Turvapaikanhakijoita saapuu Suomeen satoja päivittäin ja majoitustilanne on kriittinen. Vastaanottokeskukset on tähän saakka perustettu pääosin Suomen Punaisen Ristin toimesta, mutta turvapaikanhakijoiden määrän lisääntyessä nopeasti majoituskriisin ratkaisemiseksi haetaan nyt myös yksityisten palveluntuottajien apua.

Pihlajalinna on tarjonnut Maahanmuuttovirastolle turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskustoiminnan aloittamista välittömästi kolmella yhtiön nykyisellä toimintapaikkakunnalla Kokemäellä, Hämeenlinnassa ja Kihniössä. Yhtiö sopi sunnuntaina 4.10. Maahanmuuttoviraston kanssa kolmen vastaanottokeskuksen perustamisesta. Ensimmäiset kaksi Pihlajalinnan vastaanottokeskusta avataan keskiviikkona 7.10. ja kolmas maanantaina 12.10. Kolme vastaanottokeskusta voivat ottaa vastaan alkuvaiheessa vähintään 350 turvapaikanhakijaa. Pihlajalinna kartoittaa myös muiden sopivien kohteiden osalta vastaanottokeskustoiminnan mahdollista laajentamista. Paikkakunnilla, joissa Pihlajalinnalla on sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisulkoistustoimintaa kunnan kanssa keskustellaan ennen päätöstä vastaanottotoiminnan käynnistämisestä.

Pihlajalinnan liiketoiminnan laajentumisella turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskustoimintaan on merkittäviä synergiahyötyjä yhtiön nykyisen sosiaalipalvelutuotannon kanssa niillä paikkakunnilla, joilla yhtiöllä on jo toimintaa.

Vastaanottokeskustoiminnan harjoittaminen edellyttää sopivien tilojen lisäksi riittävää kyvykkyyttä palvelun tuottamiseen. Pihlajalinnalla on monipuolista kokemusta sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisesta julkisyhteisöille, valmiita tiloja, osaavaa henkilökuntaa sekä terveydenhuollon 24/7 päivystystoimintaa.

Turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskustoiminnan tuottaminen Suomen Punaisen Ristin ja muiden toimijoiden rinnalla nähdään Pihlajalinnassa yhteiskunnallisesti tärkeänä toimintana. Pihlajalinna haluaa tarjota resurssinsa apuun erittäin vaikean tilanteen mahdollisimman hyvän hallinnan turvaamiseksi.

Lisätietoja:

Mikko Wirén, toimitusjohtaja, Pihlajalinna Oyj, 050-3220927

Terhi Kivinen, johtaja, viestintä, markkinointi ja sijoittajasuhteet, Pihlajalinna Oyj

040-8484001, terhi.kivinen@pihlajalinna.fi

JAKELU

NASDAQ OMX Helsinki

Keskeiset tiedotusvälineet

www.pihlajalinna-konserni.fi